Dubai Tennis Championships, Dubai World Cup etc. - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van bramdenijs - WaarBenJij.nu Dubai Tennis Championships, Dubai World Cup etc. - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van bramdenijs - WaarBenJij.nu

Dubai Tennis Championships, Dubai World Cup etc.

Door: Bram de Nijs

24 April 2010 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Hallo allemaal,

Sorry dat het zo lang heeft moeten duren, maar hier ben ik dan eindelijk weer eens met een reisverslag. Ik had al wel eerder een reisverslag kunnen typen, maar wou niet met dezelfde verhalen komen en jullie pas lastig vallen op het moment dat ik weer wat nieuwe dingen had beleefd.

Laat ik beginnen met de Dubai Tennis Championships. Dit is een ATP500 toernooi dat ieder jaar alle grote toppers(o.a. Djokovic, Murray) trekt en dat wordt gehouden van 22-27 februari in de Aviation Club in Dubai. Leander en Maarten(2 vrienden uit Oost-souburg/Zeeland) waren toen ook in Dubai en ik had kaartjes kunnen regelen voor hun voor de dinsdag. Zelf kon ik met Kate(waarmee ik ook naar Abu Dhabi was geweest) op de finaledag gaan kijken. We zagen een matige dubbel die gewonnen werd door Hanley en Aspelin die gemakkelijk met 6-2 en 6-3 van Dlouhy en Paes wonnen en vervolgens stond er een mooie wedstrijd tussen Djokovic en Youhzny op het programma. Het werd een spannende pot, maar helaas moest de wedstrijd bij 7-5 en 2-0 gestaakt worden door regen. Het bleef maar regenen heel de avond en daarom werd er besloten dat de finale de volgende dag zou worden afgespeeld. Helaas moest ik toen weer werken dus ik kon de finale niet af zien.

Op 4 maart ben ik naar een concert van Sting geweest in Meydan Racecourse, een schitterend nieuw gebouwde paardenrenbaan(ook gebruikt voor concerten) waar 60.000 mensen in kunnen. Edward Cooper, een Engelse vriend(advocaat) had op het laatste moment nog kaarten kunnen regelen en we beleefden een top avond!

Op zaterdag 27 maart was het tijd voor het hoogtepunt van de sociale en sportagenda van Dubai, de duurste paardenrennen ter wereld. Dit evenement werd ook gehouden in Meydan Racecourse waar heel Dubai leeg loopt om naar de jaarlijkse paardenrennen te komen kijken. Er mag niet gewed worden van Sheikh Mohammed Bin Rashid Al Maktoum. Ik kreeg een kaartje van Ed(Edward Cooper) voor mijn verjaardag en aansluitend was er een concert van Elton John en Carlos Santana. Dit was echt een geweldige dag!

Na mijn vader en mijn broer(13-18 jan), heb ik nog bezoek gehad van mijn moeder en mijn tante(21 t/m 27 maart) en twee vrienden uit Oost-Souburg (Zeeland) waarmee ik afgelopen zomer op vakantie ben geweest naar Kos. Leander is al vanaf groep 4 van de basisschool mijn beste vriend en Maarten ben ik leren kennen via Leander. Zij kwamen van 21 februari t/m 1 maart. Arvin die ik ken van het Cios in Goes, toen wij allebei de opleiding Tennisleraar A volgden is hier geweest van 3 t/m 13 april.

Ik heb nu in 8 maanden tijd 7 keer bezoek gehad en dit vond ik super! Ik voel me inmiddels een soort reisgids die met het bezoek steeds alle hoogtepunten langs loopt. Vaste dingen die steeds op de agenda stonden waren: dineren in Madinat Jumeirah(deels hotel en deels recreatiecomplex in Arabische stijl) waar je een prachtig uitzicht hebt op de Burj Al Arab, dineren bij de Souk al Bahar(shopping mall en entertainment spot in Arabische stijl) waar je uitzicht hebt over de Dubai Fountain(hoogste fontein ter wereld), de Burj Khalifa(hoogste gebouw ter wereld), de Dubai Mall (grootste shopping mall ter wereld) en the Address(waar je vanuit de Neos Bar op de 63e verdieping een prachtig uitzicht hebt over Down Town Burj Dubai). Verder ben ik met het bezoek altijd naar Atlantis gegaan om te kijken hoe ze daar ijs maken. Heerlijke smaken zelf gemaakt ijs, waarbij je zelf kunt bepalen welke saus of vulling je er in wilt doen. Zo kun je onder andere kiezen uit: snickers, twix, oreo, brownie, gummiberen, m&m, uit caramel- of chocoladesaus en de hoorns zijn versierd met chocolade of gekleurde hagel en nog veel meer. Ze gooien de ballen ijs in de lucht en smijten ze van de ene kant van de ijssalon naar de andere waardoor het een waar spektakel wordt. Verder ben ik met iedereen in Atlantis naar een van de grootste aquaria van Dubai gegaan, waar je allerlei verschillende vissen(o.a. barracuda’s, haaien en roggen) kunt bewonderen en waar zowaar eerst een walvishaai rond zwom. Deze hebben ze echter teruggegooid in de Perziche Golf, omdat dit beest te weinig bewegingsruimte had. Verder ben ik met iedereen naar 4 shopping malls in dubai geweest. De grootste is natuurlijk de Dubai Mall, waar je de grootste indoor Gold Souk van de wereld hebt. Verder heb je er een enorm food court, een indoor ice rink en een indoor pretpark(Sega Republic). In de Mall of the Emirates(op een na grootste shopping mall ter wereld) vind je de grootste indoor skibaan ter wereld(ski dubai). Ik ga pas net voordat ik terug kom naar Nederland skiën bij Ski Dubai, want als ik nu alles afscheur dan kan ik vervroegd naar huis. Ik ga naar de Mall of the Emirates als ik sportspullen of kleren wil kopen. Bij Ibn Batutta Mall heb je een gigantische bioscoop met een IMAX theater waar je 3D films kunt kijken. Verder is het speciale aan IBN Batutta Mall dat deze mall is ingedeeld in delen die zijn gemaakt in de stijl van verschillende landen, die ontdekt zijn door de ontdekkingsreiziger IBN Batutta. Zo heb je onder andere China, Perzie, Egypte, India, Tunesië en Andalusië. De Dubai Marina Mall is niet zo spectaculair, maar deze zit op loopafstand van de Horizon Tower en hier doe ik mijn dagelijkse boodschappen bij de Waitrose supermarkt.

Daarnaast ben ik met het bezoek altijd wel een dag naar de Marina Walk gegaan en het strand bij Jumeirah Beach Residence(JBR). De Marina Walk is een boulevard langs het strand met allerlei restaurantjes, waar ik ben wezen eten met het bezoek, waar mensen ’s avonds graag wandelen en waar de meest luxe auto’s voorbij komen rijden. Het strand bij JBR is naar mijn mening het mooiste publieke strand in Dubai en heel Dubai loopt dan ook iedere vrijdag en zaterdag(weekend) leeg om daar van de zon en de zee te genieten.

Ik ben met al mijn bezoek een dagje naar de creek gegaan waar Dubai is ontstaan. Een aantal hoogtepunten bij de creek zijn: Dubai Museum, Bastakiya(Iraanse nederzetting van rond 1900), de Gold en Textile Souk en een tochtje met een abra(watertaxi) over de creek van Bur Dubai naar Deira.

Verder ben ik eerst met Robert naar Wild Wadi geweest en daarna zowel met mijn vader en broer en daarna ook nog met Arvin naar Aquaventure. Dit zijn twee waterparken. Wild Wadi is in de achtertuin van het Jumeirah Beach Hotel en hier heb je twee leuke attracties waar je kan surfen op golven. Aquaventure ligt op de Palm Jumeirah bij Atlantis en hier heb je twee glijbanen waarbij je in een bak met haaien en roggen wordt gelanceerd(achter glas).

Inmiddels heb ik met het bezoek 4 verschillende parken bezocht. Zo zijn Feija en ik naar het grootste park van Dubai geweest bij de Creek: Creekside park. In dit park heb je thematuinen met 280 plantensoorten en een kabelbaan die je op 30 meter boven de grond een prachtig uitzicht geeft over de creek. Daarna ben ik met mijn moeder en tante naar Safa Park gegaan, waar de nadruk op vermaak ligt: je hebt er botsauto’s, trampolines, een hindernisbaan en een klein reuzenrad. Verder kun je volleyballen, voetballen, basketballen en tennissen. Met Arvin heb ik twee parken bezocht, namelijk het Jumeirah Beach Park, en Zaabeel Park. Mijn favoriete park is Jumeirah Beach Park: dit is een combinatie van een park en een strand, je kunt er barbequen en het staat er vol met palmbomen waaronder je heerlijk in de schaduw kunt chillen. Het laatste park is Zaabeel park dat een combinatie is van door landschaparchitectuur verfraaide tuinen gecombineerd met ultramoderne attracties.

Op vrijdag 2 april hadden we onze tweede company day(personeelsuitje). Voor dit uitje kwamen Michiel(de baas), Ate en Rutger(collega tennistrainers uit Bahrein) over uit Bahrein. We spraken om 14.45 uur af bij Michiel en Sarah thuis in Al Manara. Op het programma stond: dune bashing. Dit wil zoveel zeggen als met jeeps door de woestijn crossen door de zandduinen. Dit was erg gezellig en onderweg zijn we ook nog even gestopt bij een kamelenboerderij. Hier worden kamelen gevoederd en groot gebracht. We gingen met twee jeeps de woestijn in, maar een aantal collega’s werden ziek van het crossen door de woestijn waardoor we een herindeling hadden gemaakt. Een jeep bestond uit trainers die wel goed tegen het crossen konden en graag nog een tandje harder wilden en een jeep met trainers die bijna moesten kotsen. Ik wou ook graag in de snelle jeep, maar er waren meer gegadigden dus ik offerde me wel op om in de jeep te gaan met de trainers die er niet goed tegen konden. Toen we terug kwamen van het dune bashing gingen we met zijn allen barbecueën bij Michiel en Sarah. Richard(onze assistent manager uit Zuid-Africa) kan dit uitstekend en nadat hij het vlees perfect had bereid hebben we onze buik vol gegeten en besloten we daarna te gaan stappen in Barasti Bar. Dit was ook erg gezellig en zo was het uiteindelijk een geslaagde dag.

De tijd is echt voorbij gevlogen en ik zit nu alweer bijna 8 maanden in Dubai. Financieel gezien heb ik een aantal mindere maanden gekend(september en oktober) en een aantal betere maanden waarin ik flink heb kunnen verdienen(november t/m maart). Deze maand(april) is weer wat minder, omdat de Engelse scholen de eerste twee weken vakantie (easter) hebben en de Franse scholen de laatste twee weken. Daardoor verlies ik niet alleen de uren(5 per week) die ik op de scholen(Kings en Raffles South en West) lesgeef, maar ook een aantal prive-uren op de club en op de verschillende compounds. De maand mei zal wel weer een betere maand worden, omdat iedereen dan weer terug is van vakantie en ik weer de lessen(na-schoolse activiteiten) op de scholen zal gaan geven. De maand juni zal weer minder zijn, omdat een aantal mensen die ik lesgeef al eerder vakantie hebben(rond 21 juni) en op vakantie gaan en een aantal mensen niet door zullen gaan met lessen vanwege de hitte. Maar gelukkig weet ik zeker dat ik in 10 maanden toch mijn 10000 euro voor mijn wereldreis bij elkaar zal kunnen krijgen en dat was mijn doel. Verder heb ik er tot nu toe nooit spijt van gehad dat ik die stap heb genomen.

De temperatuur begint de laatste dagen aardig op te lopen en het is hier minimaal 25 en maximaal 37 graden op het moment.

Ik hoop weer op een aantal leuke reacties van jullie en kijk er naar uit om jullie in de zomervakantie te gaan zien!

Ma’a salama!(Tot ziens!),

Bram

• 24 April 2010 - 18:25

Koen:

Mooi verhaal! Weer vele gave dingen meegemaakt. Geniet van je laatste maanden in Dubai!

Hoop je snel weer te spreken.

• 25 April 2010 - 11:47

Ma:

Hoi Bram,

Mooi verslag, je hebt inderdaad wel erg veel bezoek gehad en nog is het niet afgelopen met de komst van Marvin plus vriend.
    Zij kunnen er terecht naar uitzien want je bent een geboren gastheer/reisleider etc.
    Heb je al een idee of je nog terug gaat in september/oktober?
    Enfin, ff twee maanden in Middelburg is ook niet verkeerd, lekker ouderwetse Hollandse pot, barbecuen in de tuin en laten we hopen (weer!) aangenaam zomerweer. Jij hebt je portie wat dat betreft wel gehad het afgelopen jaar he? Niks geen bevroren vingers in die eindeloze winter.
    Hier wordt het nu ook eindelijk aangenaam. Ik verheug me erg op de komende vakantie in juni.
    Ben weer terug als jij thuis komt en ook voor Kees' afstuderen uiteraard.
    Er gaan een heel gezellige zomer tegemoet, dat weet ik zeker! Nog even 2 maandjes doorzetten Bram, de zolderkamer is er klaar voor! Kus mama

• 29 April 2010 - 07:32

Stephanie:

hee brammus!
    mooi verhaal :) goed dat je het nog steeds zo leuk hebt. Met de competitie missen we je uiteraard wel ;)

geniet er nog van!x

• 29 April 2010 - 11:40

Leander:

Hey da nijs mn zoon,

Mooi verhaal! Ik verheug me ook jou snel weer te zien in nederland. Het zal wel een beetje tegenvallen kwa luxe ;)...maar dat went wel.

Tot over een paar maanden,

groeten,

Leander

• 04 Mei 2010 - 07:19

Vosss:

Goed bezig deeeeh noise

• 05 Mei 2010 - 19:14

Geralde:

Ik heb genoten van je uitgebreide verslag en foto's. Fijn dat je droom is uit gekomen om met je verdiende geld je wereldreis te maken!

Tot gauw en nog veel plezier daar in Dubai,

Geralde

• 19 Juni 2010 - 14:14

Koen:

Geniet van je laatste weken in Dubai!! Zie je in augustus.

• 09 Maart 2011 - 07:38

Monique Fitters:

Hey bram
    Hoe is het? Ik ben op dit moment op vakantie in Dubai bij maurice doreleijers v dorellsports. Begrijp ik dat jij alweer in nl terug bent? Ik dacht anders kunnen we relaxed biertje drinken hier op strand. Hoop dat je het leuk hebt gehad voor wie heb jij hier lesgegeven? Ik heb 14 jaar geleden een jaar hier lesgegeven. Super tijd gehad en maurice is al die tijd gebleven. Ga je weer in nl lesgeven? Misschien idee voor fittersfit? Of ga je op wereldreis? Zag ik ergens voorbij komen. Gr. Monique