Even wennen! - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van bramdenijs - WaarBenJij.nu Even wennen! - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van bramdenijs - WaarBenJij.nu

Even wennen!

Door: Bram de Nijs

Blijf op de hoogte en volg

17 September 2009 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Hallo Allemaal!

Na 11 dagen vond ik het wel weer eens tijd worden om wat van me te laten horen:)

Toen we aankwamen in Dubai was de US Open nog vol aan de gang, dus wij als coaches natuurlijk gelijk kijken of we zenders op de televisie hedden die de US Open zouden uitzenden. Maar helaas. We hebben 150 zenders en er zitten er een paar bij die goede films, nieuws, documentaires en sport uitzenden enzo, maar geen tennis.
Zo makkelijk legden wij ons er niet bij neer en daarom zijn we de finale maar in een Sportsbar(The Underground, hoort bij Hotel Habtoor Grand) gaan kijken. We hadden een weddenschap afgesloten die ik naar mijn mening niet kon verliezen. Ik kreeg van Derk en Stuart ieder 100 Dirham als Federer zou winnen en als Del Potro zou winnen dan kregen zij allebei 100 Dirham van mij. Alle uitgaansgelegenheden sluiten normaal laat, er wordt muziek gedraaid en het leeft dan volop. Met de Ramadan echter sluiten ze al om 1.30 uur, wordt er geen muziek gedraaid en is er weinig te doen. Omdat de sportsbar vroeg sloot konden we de finale dus niet afzien en las ik de volgende dag dat ik mijn weddenschap had verloren. Ik kon mijn ogen niet geloven, maar daar ging mijn geld.

We hebben inmiddels ook een aantal verschillende supermarkten bezocht en met elkaar vergeleken. Zo heb je de Spinney's(een soort Albert Heijn en vrij duur). de Carrefour(heel groot en producten in allerlei prijsklassen) en de Choitram(dichtsbijzijnd en goedkoop). De Choitram hebben we pas als laatste ontdekt en sindsdien gaan we er altijd heen, omdat ze er alles hebben, het goedkoop en dichtbij is en omdat ze er bakken hebben met net klaargemaakte kip met noedels of aardappelen met beef Teriyaki en nog veel meer. Aangezien ze dit lekker bereid hebben en je als je zelf gaat koken evenveel geld kwijt bent en meer tijd, halen we daar geregeld ons avondeten. In Dubai wordt alles gratis thuisbezorgd(ook al is het is het iets wat geen fluit kost) en ook dit doen we geregeld. Gekookt hebben we nog geen enkele keer(erg he!).

Parkeren is overal in Dubai gratis en tot nu toe hebben ze overal voor voldoende parkeergelegenheid gezorgd, zodat we altijd onze auto's wel kwijt kunnen.
Er zijn geen voetpaden en fietspaden in Dubai, dus je moet niet schrikken als je opeens een fiets over de snelweg ziet rijden of een voetganger voorbij ziet komen.
De stoplichten gaan van groen, naar knipperend groen, naar oranje en dan naar rood, de flitspalen zijn enorm(zie fotoboek), de bewegwijzering is zowel in het Engels als in het Arabisch en een groot verschil met Nederland is dat ze een afslag maar een keer aangeven en als je die mist dan ben je in de aap gelogeerd.
De wijken en straten zijn op een soortgelijke manier aangelegd als in New York en je kunt op diverse kleinere wegen U-turns maken.

Het zwembad(zie fotoboek) is echt heerlijk en aangezien het nu nog zo warm is neem ik iedere ochtend een duik om wakker te worden en nadat ik heb lesgegeven en bezweet thuis kom, dan neem ik er nog een:)

Vandaag zijn we met 4 coaches naar de Raffles International School geweest voor een sign up. Wat houdt dit in? Kinderen in Dubai doen allerlei na-schoolse activiteiten, omdat hun ouders vaak tot 17 of 18 uur moeten werken. Bij zo'n sign up komen de ouders langs met hun check-boek om de kinderen in te schrijven voor bijvoorbeeld tennis, zwemmen of karate. We hebben ook al geflyerd op diverse compounds om zo snel mogelijk meer uren te kunnen gaan maken.

Mijn eerste 11 dagen lesgeven zijn aan de ene kant goed bevallen omdat ik veel kinderen heb die graag willen leren en veel aanleg hebben. Aan de andere kant is het nog een beetje een zootje, omdat veel mensen pas na de Ramadan terugkomen naar Dubai en omdat veel mensen hier gergeld een excuus verzinnen(bijvoorbeeld: "het is te warm" ) om niet te komen en pas op het laatste moment of helemaal niet afbellen.

Het lesgeven in het Engels gaat tot nu toe prima en ik heb op dit moment 12 prive of semi-prive uren(=met z'n 2-en). De rest zijn groepjes van 3 of maximaal 4. Naast kinderen uit Nederland, Frankrijk, Engeland en India die ik de vorige keer noemde, heb ik er nu kinderen bijgekregen uit Singapore, Japan, Colombia, Nigeria, Schotland, Iran, Roemenie en Spanje.

Zoals jullie op de foto's hebben kunnen zien ben ik er qua auto flink op vooruit gegaan(nou is dat niet zo moeilijk als je een Fiat Panda gewend bent:P), maar goed. Als je mijn Toyota Yaris Sedan vergelijkt met wat hier verder rond rijd dan rijd ik nu weer in een Fiat Panda. Range Rover's, Escalade's, Audi Q7's, Bentley's, je kunt het zo gek niet verzinnen of het rijd hier rond!

Als je voor de cultuur naar Dubai komt dan, ben je hier op de verkeerde plek. Alles wat je hier vind is gloednieuw en gezellige oude steegjes of barretjes vind je hier niet. Het nachtleven speelt zich af in de clubs die bij de hotels horen.

Ik ben blij dat de Ramadan over 2 dagen voorbij is want dan kan er tussen zonsopgang en zonsondergang weer in het openbaar gegeten en gedronken worden en komt het nachtleven weer wat meer tot leven:)

Leuke dingen die we nog willen gaan doen zijn o.a: sandboarden, lunchen in Burj Al Arab, skieen in Ski Dubai, zwemmen bij Wild Wadi en Aquaventure en wellicht gaan we ook nog een kijkje nemen bij de Palm Jumeirah, Burj Dubai en the World.

Nou dit was het weer voor deze keer.
Bedankt voor jullie reacties tot nu toe en leuk om te lezen hoe het met jullie gaat:)

Zorg dat je jezelf even in mijn mailinglist zet op de site dan krijg je automatish een e-mail als er een nieuw reisverslag is geplaatst. Foto's zet ik er overigens dagelijks op:)

Groeten uit het deze maand nog iets te warme Dubai!

Bram


  • 18 September 2009 - 15:51

    Gijs Verheijen:

    Hoi Bram,

    Leuk dat het goed gaat. Hier is het weer top drukte met de start volgende week.

    Vandaar de korte reactie.

    Groet,

    Gijs

  • 18 September 2009 - 20:45

    Lottie:

    Ha die Bram,

    Wat een mooi verhaal weer en wat een rijkdom zal dat daar zijn. Leuk te lezen dat je aan kinderen van zoveel nationaliteiten lesgeeft en dat je dat ook goed afgaat.
    Het zal af en toe best heel erg zweten zijn in die hitte he?
    Maar goed je kunt lekker zwemmen in jullie zwembad, dus dat is ook wel weer heerlijk toch?
    Bram ik hou het nu even kort. Hier in Cuuk gaat alles prima, de babies van Janneke en Joost en Wendy en Thijs groeien goed. Van iedereen de hartelijke groeten en tot snel weer.
    Liefs van (tante) Lot

  • 22 September 2009 - 13:07

    Rein:

    Hoi Bram,

    Leuk je verslagen en goed te lezen dat je het naar je zin hebt zo ver weg.
    We blijven je volgen.

    Groeten,

    Rein en Monique.

  • 22 September 2009 - 18:30

    Maud (FSH):

    He bram, wat leuk om te horen dat je ook in het buitenland zit en nog wel in dubai. Ik wens je veel plezier de komende maanden. Succes! groetjes maud

  • 25 September 2009 - 11:37

    Hanneke Ofwel Ma:

    Ha die Bram, vanuit Cecina aan de Toscaanse kust wil ik ff reageren. Heb hier een wifiplek gevonden en kon dus nu eindelijk je fotos en verhalen lezen. Geweldig leuk om zo op de hoogte te blijven. Thuis zal ik met je skypen zoals beloofd! De hitte voel je bijna vanaf de fotos! Hier is het in tegenstelling tot Dubai een en al cultuur. Zo indrukwekkend als Sienna heb ik nog een plaats gezien. We lezen ons verder suf en zwemmen lekker in zee, het is hier 30 graden nu. Morgen helaas weer naar huis. Brampie, hou je goed, groetjes aan Derk en ik zeg het nog maar eens: ik ben trots op je! Dikke kus en groetjes van Tjeu. Tot gauw via skype! Mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 18 Aug. 2009
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 54816

Voorgaande reizen:

05 September 2009 - 03 Juli 2010

tennistraining geven in dubai

Landen bezocht: